דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיני עבודה בעידן ההייטק 

מאת    [ 03/03/2010 ]

מילים במאמר: 514   [ נצפה 2524 פעמים ]

למרות שהוא משפיע על עניינים רבים בחיינו, רובנו לא מכירים את ההשפעות שיש לעידן ההייטק גם על דיני עבודה. מסתבר, שבעקבות פריחתו של התחום והפיכתו לאחד המבוקשים בעולם בעשורים האחרונים, גם אנשי המשפט היו צריכים להתאים עצמם ולעדכן חוקים לפי תנאי העבודה בתחום.

שני עניינים מרכזיים הקשורים אל דיני עבודה בהייטק

אם תפנו אל מומחי משפט בתחום דיני העבודה, הם יספרו לכם על שני תחומים מרכזיים שהושפעו בעקבות יחסי העבודה בחברות ההייטק: האחד נוגע לאופציות שמקבלים העובדים על מניות החברה במסגרת חוזה עבודה עליו חתמו והשני, המוכר יותר, הוא עבודת אנשי ההייטק בשכר גלובלי.

קבלת אופציות ואיך זה קשור אל דיני עבודה

חברות הייטק רבות חותמות עם עובדים חדשים על חוזה עבודה, במסגרתו, בין יתר ההטבות שמקבל העובד, הוא זכאי גם לרכוש מניות של החברה. כלומר, יחד עם השכר הבסיסי, הפרמיות ותנאי ההעסקה האחרים עליהם חותם העובד, הוא מקבל חבילת מניות, אותה יוכל לממש בעתיד ולקבל בתמורה כסף. אז איך זה מתקשר אל דיני עבודה?

השאלה היא מה קורה במצבים מסוימים, כמו למשל כשהעובד פוטר. האם עדיין מגיעות לו אותן מניות שקיבל? האם החברה פיטרה את העובד רק כדי שלא יוכל לממש את אותן מניות שהובטחו לו? הרי אם הוא פוטר בזמן שערך המניות היה נמוך, ייתכן והיה קשר בין העובדה הזו לבין פיטוריו. סוגיות כאלו מגיעות פעמים רבות אל בתי דין לעבודה.

שכר גלובלי: תופעה הנוגעת אל דיני עבודה בכל תחום

נושא השכר הגלובלי קשור לכל תחום עבודה ולכן הוא נחשב כסוגיה טהורה של ענייני דיני עבודה. לנושא הזה יש אף התייחסות בחוק להגנת השכר, לפיו שכר גלובלי הכולל בתוכו את כל ההטבות (שעות נוספות וכדומה) אסור לחלוטין.

חברות הייטק רבות עובדות בשיטת השכר הכולל (כך מוגדר השכר הגלובלי בחוק) ובעצם משלמות לעובד סכום קבוע בכל חודש, ללא קשר לשעות העבודה שלו בכל יום ומבלי להתחשב בימי חופשה ובזמן המנוחה השבועי. כך העובד מרוויח הרבה פחות מהמגיע לו וגם נהנה פחות מזמן חופשי לו הוא זכאי.

אבל יש אפשרות 'לעקוף' את האיסור

במקומות רבים, האיסור הזה נעקף בדרך שבה דיני עבודה כמעט לא יכולים לעשות דבר: ישנם תפקידים שאינם כלולים בתוך האיסור הזה, כמו משרות ניהול לדוגמא- מנהל לא יכול לעבוד בשעות מוגדרות ולכן השכר משולם לו גלובלית. חברות רבות משנות את הגדרת התפקיד של העובד לתפקיד ניהולי או למשרת אמון וכך למעשה ממשיכות לעבור על החוק.

מה אני כעובד יכול לעשות במקרה כזה?

אם עבדת בתנאים כאלה בחברת הייטק או בכל חברה אחרת, עליך לפנות לבית הדין  לעבודה האזורי ולהגיש תביעה נגד החברה. מומלץ מאוד לתעד את שעות העבודה המדויקות שלך (היום אפשר לעשות זאת בקלות על פי נתוני כרטיס הנוכחות) וכך להוכיח בבית המשפט שאתה זכאי לסכום גדול יותר ממה ששולם לך בפועל.

מומחה בנושא דיני עבודה יעשה לך את החיים קלים

ההמלצה הטובה ביותר היא לפנות אל עורך דין המומחה בדיני עבודה, שיוכל לייעץ לך בכל עניין: פיטורין שלא כחוק, פיצויי פיטורין, הלנת שכר ותנאי העסקה לקויים. עורך דין בנושא דיני עבודה יוכל לדעת האם במקרה שלך יש הצדקה להגיש תביעה וכמובן יסייע לך להשיג את המגיע לך כחוק.

ניתן לבחון את נושא דיני עבודה, פיטורין ופיצויי פיטורין באתר www.law-shalev.co.il 

המאמר נכתב באדיבות אתר lawline.co.il פורטל המידע המשפטי המוביל בישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב